رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101farsiشناسنامه فارسی مجله شامل: طرح جلد، صفحه بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین مقاله، فهرست مقالات1623559FAJournal Article20160708https://www.rudakijournal.ir/article_23559_480150d677a0b063776686a08a8e4197.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101Adab in the Works of Hakim Tirmiziادب در آثار حکیم ترمذی11523471FAآذرتاش آذرنوشاستادتمام دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهرانJournal Article20160708The term 'adab' derived from an unknown origin, was applied at first in <em>mukha</em><em>z</em><em>ram</em> poetry and especially in Prophetic traditions and very soon received a wide range of applications in Arabic. That kind of 'adab' which is connected with Sufism, from the dawn of Islam to the middle 2<sup>nd</sup>/8<sup>th</sup> century was not more than 'religious adab'. Until the time that Hasan Basrī, Ibrāhīm Adham and his colleagues strengthened the pillars of Sufism in Muslim world and that was since 3<sup>rd</sup> century which 'mystical adab' gradually had been complied in some specific works. By 'mystical adab' we mean that kind which we called behavioral, ritual and social adab. <br />In the works of Tirmizi such as <em>Ādāb al-Murīdīn</em> and others, he discussed of social acts and attitudes of a mystic and his/her spiritual situations, while it is not ever easy to separate them. Ordering and arranging the stages of internal wayfaring and mystical conduct is not rare in works of him, but is not still so systematized and classified. Of the important issues in 'mystical adab' by Tirmizi, is the stages of deception of man and how he is transferred from position of competency and abstemiousness to this-worldly desires; the theme which is beautifully expressed in graduation and besides social and psychological analyses. In works like <em>al-Manhiyyāt</em>, what should be done is expressed through what should not be done. In some others such as <em>al-Riyā</em><em>z</em><em>a</em> and <em>adab al-Nafs</em>, the discussion is the fact that human soul should receive adab instructions and through the challenge of soul and man, Tirmizi conducts to the issue of behavioral- religious adab.ادب با ریشهای نامعلوم، در زبان عربی، نخست در شعر مخضرم و بهویژه در احادیث نبوی، بهکار گرفته شد و بهسرعت بر مفاهیمی بسیار گوناگون اطلاق گردید. آن بخش از ادب که اینک صوفیانه میخوانیم، از آغاز اسلام تا میانههای قرن دوم قمری، بیشتر ادب دینی بود، تا آنکه حسن بصری، ابراهیم ادهم و همنشینان او پایههای تصوف را در جهان اسلام استوار کردند و از سدۀ سوم قمری، ادب صوفیانه اندکاندک در آثار برخی مدون شد. مراد از ادب صوفیانه، ادبی است که آن را ادب رفتاری، آیینی و اجتماعی خواندهایم.<br /> در آثار ترمذی، مانند <em>آداب المریدین</em> و غیر آن، کنشومنش اجتماعی سالک و حالات معنوی او بحث میشود؛ درحالیکه تفکیک میان آنها همیشه آسان نیست. ترتیب و تنظیم سیر باطنی و سلوک صوفیانه، اگرچه در آثار وی اندک نیست، هنوز نظاممند و دستهبندی نشده است. از مسائل مهم در ادب صوفیانه نزد ترمذی، مراحل فریبخوردگی انسان و چگونگی انتقال از مقام شایستگی و پارسایی به حوزۀ لذایذ دنیوی است که به شیوهای سخت زیبا، بهتدریج و همراه با تحلیلهای اجتماعی و روانشناختی بیان شده است. در آثاری چون <em>المنهیات،</em> آنچه باید کرد، از خلال آنچه نباید کرد، بیان شده است. در دیگر آثار، چون <em>الریاضة</em> و <em>ادب النفس</em>،سخن از آن است که نفس سرکش باید ادب آموزد و در کشاکش میان نفس و آدمی است که ترمذی به موضوع ادب رفتاری- دینی راه جسته است.https://www.rudakijournal.ir/article_23471_ce1bbca9b93ecaf2a4f11d7a7e9cc6dc.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101The Reflection of Hakim Tirmizi’s Mystical Ideas in Ibn Arabi’s Worksبازتاب نظریات عرفانی حکیم ترمذی در آثار ابنعربی177623474FAعلی اشرفامامیاستادیار ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160708The present article studies the common concerns of al-Hakim al-Tirmidhi and Ibn Arabi with regard to issues including wisdom, sainthood <em>(wilāyah)</em>, interpretation, and different grades of proximity (<em>manāzil al-qurb</em>). In addition, attention is paid to those original views presented by al-Tirmidhi which provided a basis for Ibn Arabi to develop his own theories. Concepts such as <em>Stations</em> <em>(Manāzilah)</em>, <em>the King of the Kingdom (Malik al-Mulk)</em>, <em>Servanthood (‘Ubūdīyyah)</em> and <em>the Seal of Sainthood (khātam al-wilāyah)</em> are thus referred to in the works of al-Tirmidhi and Ibn Arabi. Moreover, it is demonstrated that the former’s discussions pertaining to the elements of prophethood (<em>nubuwwah</em>) and speaking (<em>tahadduth</em>) paved the way for Ibn Arabi’s notion of the Prophets of the Saints (<em>Anbīyā’ al-Ulyā’</em>). Finally, some similarities between Ibn Arabi’s the Seal of Sainthoodand that of al-Tirmidhi have been explained.در این جستار، ضمن بیان دغدغههای مشترک حکیم ترمذی و ابنعربی حول مسائلی نظیر حکمت، ولایت، تأویل و منازل قرب، به دیدگاههایی که نخستین بار حکیم ترمذی مطرح نموده و ابنعربی برمبنای آنها نظریهپردازی کرده، اشاره شده است. مفاهیمی مانند منازله، مُلکالملک، عبودت و ختم ولایت در آثار حکیم ذکر شده و ابنعربی به شرح آنها پرداخته است. همچنین، طرح بحث از اجزای نبوت و تحدث برای ابنعربی زمینهساز پیدایش اصطلاح «انبیاء الاولیا» شد. ختم ولایت ابنعربی با حکیم ترمذی همانندیهایی دارد که بررسی شده است.https://www.rudakijournal.ir/article_23474_82b8aeba67fb6c305a77b7ea8534ee80.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101Hakim Tirmizi's ideas in Anthropologyانسانشناسی حکیم ترمذی7710323475FAاحمد پاکتچیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امامصادق (ع)Journal Article20160708Hakim Tirmizi, a well-known mystic of Transoxiana, is one the mystics having considerable ideas in the field of anthropology. Thus, the main problematic of this essay is investigating the viewpoints of him concerning the quidity of man, the dimensions and layers of his/her existence, as well as the goals and path in the life. The method applied is grounded-base systematization of teachings with an analytical approach in the course of re-reading of the thought of Hakim Tirmizi.
A main part of Hakim Tirmizi's anthropology is connected with man's creation and his/her creational dimensions. Man as God's caliph on the earth, having a divine structure and being the appearance of God's attributes, is a special creation. One of the main characteristics of man is essential connection of wisdom and knowledge with his/her existence. This perfectionist creed on man's creation is the basis for Hakim Tirmizi to think that even the most terrestrial layers of man's existence has a right in creation which should be satisfied.
Hakim stressing on the concept of worship as the goal of man- as a Quranic teaching- consider the climax of worship which names it <em>ubūdat</em>, freedom from all the ties. On this basis, to pace in the path of <em>ubūdat</em>, remains even in afterlife and this progressive movement to perfection has no end. Tirmizi studies man's existence in three layers: heart, breast and soul from which the heart is the divine layer, the soul is terrestrial one and the breast is a middle area and that is why the latter is a front for internal challenges of human being.حکیم ترمذی، عارف نامدار ماوراءالنهر، از عارفانی است که دربارۀ انسانشناسی سخنان درخور توجهی دارد و مسئلۀ اصلی در این مقاله، چیستی انسان، ابعاد و ساحات وجودیِ او، و اهداف و مسیرش در زندگی از منظر اوست. روش پژوهش در این مقاله، نظامدهی دادهبنیادِ آموزهها با رویکردی تحلیلی، در مسیر بازخوانی اندیشۀ این حکیم است. بخش مهمی از منظومۀ فکری حکیم ترمذی دربارۀ انسان، به مطالعۀ خلقت و ابعاد سرشتی او بازمیگردد. انسان، بهمثابۀ خلیفۀ خدا بر روی زمین، دارای ساختاری الهی، مظهر اسماء خداوند و مخلوقی ویژه است و یکی از مهمترینِ این ویژگیهایش در سرشت، همراهی عقل و معرفت با وجود اوست. این باور کمالنگرانه به آفرینش انسان، مبنای چنین تفکری برای ترمذی است که حتی زمینیترین ساحت وجود انسان، در خلقت حقی دارد که باید ادا شود. حکیم با تکیه بر مفهوم پرستش، بهمثابۀ هدف خلقت انسان که آموزهای قرآنی است، اوج بندگی و پرستش را که آن را «عُبودت» میخواند، آزادی از همۀ قیود میداند و از همین روست که در دیدگاه وی، گام نهادن در مسیر عبودت، با انتقال به دنیای آخرت، باقی است و عبودت سیری بهسوی کمال است که آن را پایانی نیست. ترمذی انسان را در سه ساحتِ قلب و صدر و نفس مطالعه میکند که قلب الهیترین ساحت و معدنِ معرفت، عقل جسمانیترین ساحت و معدن هوا، و صدر ساحتی میانی بهعنوان پلی میان آن دو، و به همین دلیل، عرصۀ چالشهای درونی انسان است.https://www.rudakijournal.ir/article_23475_1bcab0edf033a7e836868533b30a3ca9.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101The Foundations of Hakim Tirmizi's Exegetical Thoughtمبانی نظریۀ تفسیری حکیم ترمذی10513923476FAحامد خانی (فرهنگ مهروش)دانشیار الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگانJournal Article20160708Hakim Tirmizi- Hadith Scholar, Jurist, and <em>Qur'an</em> commentator in the 3<sup>rd</sup> century A.H (9th century AD)- is one of pioneers of theoretical mysticism ('Irfan) in the Islamic World. He is celebrated among the majority Sunni Muslims by his famous work on Hadith called <em>Nawādir al-Usūl</em>, while he is famous among Muslim scholars as a prominent mystic and theosophist. It could be understood by studying his diverse books and essays that he had tried to localize and theorize the ancient Iranian and non-Iranian spiritual methods of conduct on the basis of Islamic sources of morality (i.e. <em>Quran</em> and Hadith). Although most of Islamic scholars incline to rely on the Hadith as their main reference for their moral and theological doctrines, he treats the <em>Quran</em> as an important source of moral conduct and refers to it as a source of his doctrines approximately equal to his references to Hadiths. Apparently his glossary on <em>Quran</em> has not been remained. However we can find his commentary notes everywhere in his works. His hermeneutical thought, his noteworthy recommendations for some problematic verses, his innovative methods of interpretation, and his semi-linguistic analysis of some Quranic words has been seldom reviewed. This study aims to be the first step in the field.
از پیشگامان عرفان نظری در جهان اسلام، حکیم ترمذی است؛ محدث، فقیه، و مفسر ایرانی سدۀ سوم قمری/ نهم میلادی که در میان عامۀ مسلمانان از یک سو، با اثر مشهور حدیثیاش، نوادر الاصول<strong>،</strong> و از سوی دیگر، همچون یک صوفی و حکیم شناخته میشود. با تکیه بر آثار پرشمار باقیمانده از وی، میتوان دریافت که خواسته است شیوههای سلوک معنوی رایج در ایران باستان و تمدنهای همسایه را با تکیه بر منابع اسلامی، نظریهمند و بومیسازی کند. در این میان، یکی از ویژگیهای بارز نظریهپردازیهای عرفانی وی، استناد فراوان به قرآنکریم است؛ چنانکه میتوان گفت میزان تکیهاش بر قرآن،کموبیش با میزان توجهش به روایات برابری میکند. ظاهراً اثر وی در تفسیر قرآن برجای نمانده است؛ با این حال، آثار مختلفش متضمن بحثهای گستردۀ تفسیری است. مبانی نظریۀ تفسیری حکیم ترمذی، نگرشهای قرآن<strong><em></em></strong>شناختی، روشی که وی برای تفسیر قرآنپی گرفته است، نوآوریهای روششناختی و تفسیری، و تحلیلهای زبانشناسانۀ او از مفردات قرآن در آثار برجایماندهاش، تاکنون کمتر کاویده شدهاند. این مطالعه گامی نخست بهمنظور بازشناسی نظریۀ تفسیری حکیم ترمذی است و در آن، رویکرد کلی وی به تفسیر قرآن کریم و بایستهها و روشهای آن کاویده خواهد شد.https://www.rudakijournal.ir/article_23476_58f04ea04e02087044b5eb6b144d7898.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101Hakim Tirmizi in ‘Attar Neyshabouri’s
Point of Viewحکیم ترمذی از نگاه عطار نیشابوری14115323482FAمحمدامین شاهجوئیاستادیار الهیات و ادیان، دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20160708Many Sufis are considered as the disciples of Hakim Tirmidhi of which we can refer to Ahmad ibn Mohammad ibn ‘Isa, Hassan ibn ‘Ali Jawzjani, and Abu-Bakr WarraqTirmidhi. A theologian, such as al-Ghazzali, and a great Andalusian mystic, Muhyiddin ibn al-‘Arabi, have highly utilized Tirmidhi’s thought and works, and the latter has regarded him as one of his poles (<em>aqtab</em>). Tirmidhi also has founded a specific school named ‘<em>hakimiyya</em>’.
One of Hakim Tirmidhi’s biographies is that one we can see in the fifty eighth part of the masterpiece of ‘Attar Neyshabouri, <em>Tadhkiratu ‘l-Awliyā</em> (Memories of the Saints) which is, as Reynold A. Nicholson, the editor of the work, says in his preface on the book, the oldest work of the kind in Persian language. Although deficient in dates and biographical details of any sort, it contains a large amount of material which is not to be found in the later biographies or anywhere else. Its value as a source for the history of Sufism can hardly be overestimated. It mainly aims at stating moral advices and words of wisdom on which is based the ethical purification.
In the current essay, we will try to present a selection of the most important points ‘Attar Neyshabouri has mentioned in his description of Hakim Tirmidhi. Moreover, we will attempt to submit a selection of the wise words of Tirmidhi, quoted by ‘Attar, together with their theosophical, mystical and Quranic documentations, witnesses, and explanations.
ترمذ همواره در طول تاریخ، خاستگاه بسیاری از بزرگان دین و عالمان و عارفان سترگ بوده است؛ چنانکه حافظ ابرو آن را «مدینةالرّجال» خوانده است. ازجملۀ بزرگان این شهر میتوان به شخصیتهای زیر اشاره کرد: ابوبکر ورّاق ترمذی، از مشایخ صوفیه؛ سیدبرهانالدین ترمذی؛ ابوعیسی محمدبن عیسی ترمذی، مؤلف کتاب <em>الجامع الصحیح،</em> از صحاح ستّۀ اهل سنت؛ ابوجعفر محمدبن احمدبن نصر ترمذی، فقیه شافعی؛ و سرانجام، حکیم مورد نظر ما در این مقاله، ابوعبدالله محمدبن علیبن حسن (یا حسین) بن بشربن هارون، مشهور به «حکیم ترمذی»، محدث، مفسر، متکلم و صوفی دانشمند که در سدۀ سوم قمری (نهم میلادی) میزیسته است. صوفیانِ بسیاری شاگردان حکیم ترمذی بهشمار میآمدهاند که از میان آنان میتوان به احمدبن محمد عیسی، حسنبن علی جوزجانی، و ابوبکر ورّاق ترمذی اشاره کرد. متکلمی همچون غزالی، و بزرگعارف اندلس، جناب محیالدین ابنعربی، از آثار و افکار ترمذی بهرهها بردهاند، و بهویژه ابنعربی، از حکیم ترمذی بهمثابۀ یکی از اقطاب خویش یاد کرده است. ترمذی همچنین، مکتب خاصی را به نام «حکیمیّه» بنیان نهاده است. یکی از ترجمانهای حکیم مزبور را میتوان در بخش پنجاهوهشتم شاهکار محمدبن ابراهیم فریدالدین عطار نیشابوری، <em>تذکرۀ الاولیاء</em>، یافت؛ کتابی که طبق نظر رینولد نیکلسن، ویراستار علمی کتاب، در پیشگفتاری که بر این اثر نوشته است، قدیمیترین اثر از این نوع در زبان پارسی است. هرچند اثر یادشده در ضبط ازمنه و جزئیات شرح احوال، دچار کاستیهایی است، باوجوداین، مشتمل بر حجم عظیمی از اطلاعاتی است که در تراجم بعدی یا در هیچ منبع دیگری نمیتوان یافت. ارزش تذکره، بهمثابۀ منبعی برای تاریخ تصوف، میتواند بهطور جدی برآورد و بدان بها داده شود. این تذکره اساساً معطوف و ناظر به بیان پندهای اخلاقی و کلمات حکیمانهای است که پیرایش اخلاقی آدمیان براساس آن استوار است.
در مقالۀ حاضر، سعی میکنیم گزیدهای از مهمترین نکاتی را که عطار نیشابوری در توصیف خود از حکیم ترمذی ذکر کرده است، ارائه دهیم. افزونبرآن، تلاش میکنیم منتخبی از کلمات حکمتآمیز و حکمتآموز ترمذی را براساس نقل نیشابوری ارائه و مستندات، شواهد، توضیحات و تفسیرهای حکمی، عرفانی و قرآنی آن را عرضه کنیم.https://www.rudakijournal.ir/article_23482_30668de9dfbce041a1f40470513a607e.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101Comprehensive Overview of Hakim Tirmizi's
Works on Hadithمروری تفصیلی بر آثار حدیثی حکیم ترمذی15519423486FAیحیی میرحسینیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آیۀالله حائری، میبدJournal Article20160708Hakim Tirmizi is a scholar of Transoxiana in third century who has lots of compilations. He passed learning of traditional sciences before entering the area of Sufism and Asceticism. Being in a family whose parents were Muhaddith, he started learning hadith knowledge from childhood and acquired lots of skills in this area. By starting ascetic disposition, Hakim Tirmizi tried to explain his mystic and lighting Sufism in the era of religious sciences. Thus, he incorporated his experiences and Sufis beliefs in his previous studies, such as narrative data. Therefore, as Hadith has played a significant role in thought of Hakim Tirmizi, we have studied his works in detail and by a descriptive-analytic method, have analyzed its dimensions; the works which are not very popular even in academic sciences. In this essay, in addition to research on the most popular work of Ḥakīm al-Tirmidhī i.e. Nawādir al-usūl, three other work also has been reviewed and an unknown work of him has been introduced, too.حکیم ترمذی عالمی پرتألیف از ورارود در سدۀ سوم قمری است که پیش از ورود به زهد و عرفان، تحصیل در علوم سنتی را ازسر گذرانده بود. او که تبار به پدر و مادری محدث میبرد، فراگیری معارف حدیثی را از کودکی آغاز کرد و در این زمینه، مهارت فراوانی بهدست آورد. با آغاز مشرب عارفانه، حکیم ترمذی کوشید عرفان ذوقی و نوری خود را در حیطۀ علوم دینی تبیین کند؛ ازاینرو، تجارب و باورهای عرفانی خود را با مطالعات قبلیاش، ازجمله دادههای روایی، درهم آمیخت. بنابراین، ازآنجاکه حدیث نقش بسزایی در اندیشۀ حکیم ترمذی داشته است، مروری تفصیلی بر نوشتههای روایی او داشتهایم و با روش توصیفی- تحلیلی، ابعاد آن را کاویدهایم؛ آثاری که چندان نزد جامعۀ علمی شناخته نیستند. در این نوشتار، افزونبر کاوش دربارۀ مشهورترین اثر حکیم ترمذی، یعنی <em>نوادر الأصول</em>، سه اثر دیگر نیز بررسی و نوشتهای ناشناخته از او معرفی شده است.https://www.rudakijournal.ir/article_23486_6a2bb445d9528036f80a9d847d0e862a.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101Hakim Tirmizi's View on Knowledgeمعرفت نزد حکیم ترمذی19521323490FAحسین هوشنگیدانشیار فلسفه، دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20160708Termizi as a religious scholar and thinker who was largely aware of his milieu and era, showed a critical approach to scholars and sciences of his time. This negative approach accompanied a positive one introducing through which his conception of ideal cultural pattern of cognition. He compiled five works in this realm.
Termizi as a critic of sciences of his era criticized the goal and motives of scholars and the cultural and social function of that sciences and scholars and their methods and subjects. His critique includes traditionists, ascetics, mystics, jurists and theologians.
Thus he paved ground to lay down the ideal schema of science and religion. Considering the inward knowledge vis a vis outward one , he put emphasis upon esoteric aspect of knowledge calling it exalted wisdom and rightly faith. This transcendent goal can be reached by some spiritual conditions and characteristics accompanied by piety and asceticism. The fruits of these expresses themselves in personal and social life.حکیم ترمذى (ف. ٢٨٥ق)، بهمثابۀ یک عالم و اندیشمند آگاه به زمان، در فرهنگ حاکم و علوم زمانۀ خود آسیبهایى را تشخیص داد و درصدد بود با نظریۀ خاص خود در معرفت، راهى براى رهایى ارائه کند. ترمذى این مسیر را، هم در جهت سلبى و نقد عالمان و علوم زمانه و هم در جهت ایجابى و مطرح کردن الگوى مطلوب و تمامعیار از معرفت، بهجد پى گرفت و پنج اثر را در موضوع علم و معرفت تألیف کرد. ترمذى در مقام نقد دعاوى معرفت، به بررسى آسیبشناختى عالمان و علوم زمانۀ خود پرداخت. او این مهم را با ارزیابى انگیزه و غایات عالمان، و روش، موضوع و نقش فرهنگى- اجتماعى علوم سامان داد. او در نقادى بىمحابایش، هیچیک از اهل حدیث، قرّاء، زهّاد، صوفیه، فقیهان و اهل کلام را از نقد بىنصیب نگذاشت. تقسیم علوم به فاسد و مقابل آن، و ظاهر و باطن، همچنین، تقسیم موضوعى علم به حق، عدل و صدق، از مبانى نقد اوست. اما الگوى مطلوب او از معرفت و دین، معطوف به علم باطنى است که البته، در حجاب و حصارِ ظاهر است. این باطن عبارت است از ایمان حقانى و حکمتى که از طریق پرورش خصایل و شرایط روحى و معنوى مساعد، و تألیف میان زهد و تقوا و بندگى حاصل مىشود و ثمرات خود را در حیات طیبۀ فردى و اجتماعى آشکار میکند. این علمِ الگو و الگوى علم را «حکمت علیا» و «صدق» مىنامد که خود مسبوق به «حق» و «عدل» است.https://www.rudakijournal.ir/article_23490_76f346a2c345c9227c00881ad71a958f.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620170101englishشناسنامه سیریلیک- انگلیسی مجله شامل: طرح جلد، صفحه بسم الله، شناسنامه مجله، راهنمای تدوین مقاله، فهرست مقالات23023823560FAJournal Article20160708https://www.rudakijournal.ir/article_23560_3eecf8c8fe34b66cefc63c9e4eff8ce3.pdfرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی174620160320Biannual Journal of Linguistic and Literary Researches in Central Asia, Special Issue Hakim Tirmizi
17th year, No. 46, Spring & Summer 2016دوفصلنامة علمی- ترویجی پژوهشهای زبانی و ادبی در آسیای مرکزی، ویژهنامة حکیم ترمذی سال هفدهم، شمارة 46، بهار و تابستان 1395123827329FAJournal Article20160407https://www.rudakijournal.ir/article_27329_90aa841d0fca7afde3430aa049efbdc3.pdf