TY - JOUR ID - 21679 TI - زائور دخته، مردی از تبار هنر JO - رودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی JA - CLLRCA LA - fa SN - AU - عطایی, زلفیه AD - شاعر، سردبیر مجله فیروزه Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 9 IS - 20 SP - 158 EP - 164 KW - زائور دخته KW - فیلم‌برداری KW - عکاسی DO - N2 - زائور دخته در شهر مَخاچ‌قلعة جمهوری داغستان متولد شد. پدرش از مهاجران ایران بود. خانوادۀ زائور در سال‌های دهة پنجاه به تاجیکستان کوچ کردند. او در سال 1960م وارد شعبة غیرحضوری  دانشکدة فیلم‌برداری انستیتو دولتی عمومی‌اتفاقی سینمایی شد و بدین ترتیب به عالم جذاب و پیچیدة هنر هفتم راه یافت. زائور بیش از سی سال از عمر بابرکتش را صرف تولید در «تاجیک‌فیلم» کرد و قریب هفتصد فیلم مستند و هزار سوژه آفرید. وی به‌عنوان فیلم‌بردار و کارگردان، فیلم‌های مستندی همچون «ملکه»، «میرزای ما»، «باقی رحیم‌زاده»، «استاد»، «عید عروسان»، «کشور آفتاب و کوه‌ها» و... را منظور تماشاچیان گرداند که برگرفته از گنجینه‌های تاریخی است. نخستین فیلم هنری‌ای‌ که زائور اواخر سال‌های شصت در تهیة آن به‌عنوان فیلم‌بردار حضور داشت، محصول کارگردان تاجیک، صحبت حامداف، با نام «واخوری در نزد مسجد کهنه» است. درک زائور از سوژه، درکی منطقی بود و قدرت تحلیل وی باعث می‌شد که تمام وقایع به‌صورت یک رشته و زنجیرة منطقی و پیوسته تجسم یابد. زائور دخته طی ده دوازده سال اخیر و بعد از بازنشسته شدن به‌صورت جدی‌تر به هنر عکاسی روی آورد و در بایگانی او هزاران عکس گوناگون محفوظ‌اند. UR - https://www.rudakijournal.ir/article_21679.html L1 - https://www.rudakijournal.ir/article_21679_785e91e9d5fc4b3257a1bda62c71059d.pdf ER -