رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان
رودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی
12
33
2011
12
01
نوروز در تعلیم زبان فارسی تاجیکی
52
56
FA
سیدمیر
امیناُف
دکترای زبانشناسی
آموزش علم و فنّاوری از مهمترین وظیفههای مکاتب (مدارس) است. در این راستا مؤلفان کتابهای درسی تاجیکستان به متنهای آثار بدیعی تکیه کرده و همزمان از متنهای آثار علمی و مطبوعاتی و اسناد رسمی کارگزاری نمونهها آوردهاند. نگارنده در این مقاله کتابهای درسی زبان فارسی تاجیکی را در مقاطع ابتدایی و بالاتر، ازلحاظ مسئلة جشن و سنتهای ملی، بهخصوص نوروز بررسی کرده و دربارۀ اینکه تا چه اندازه این متنها سبب آشنایی خوانندگان با این جشن ملی میشود و به افزایش معلومات آنها در این زمینه میانجامد، بحث کرده است. نگارنده در پایان چنین جمعبندی کرده است که مؤلفان در متنهای پیشنهادشدة کتابهای تاجیکی، این امکان را مهیا میکنند که خوانندگان بخشبهبخش دربارۀ تاریخ پیدایش و طرز جشنگیری نوروز دانش لازم را کسب کنند. آنها همچنین جنبههای خوب و ناروشن این جشن ملی را برای خوانندگان بیشتر روشن میکنند.
نوروز,مکاتب,مؤلفان,زبان فارسی تاجیکی
https://www.rudakijournal.ir/article_22584.html
https://www.rudakijournal.ir/article_22584_d8255d941b7098d90b58c334cbee70a2.pdf
رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان
رودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی
12
33
2011
12
01
باز این چه جوانی است زمین را و زمان را
58
66
FA
اکبر
تورسان
استاد پژوهشگاه زبان، ادبیات و شرق شناسی و میراث خطی آکادمی علوم تاجیکستان
نوروز در قدیمترین تاریخ جهان، جشن سال نو است و ریشۀ معنویاش را باید در اندرون هزارساله جست. فرهنگشناسان پیدایش عید نوروز را در قالب گمان اندر، مردن طبیعت در زمستان و از نو زنده شدن آن در بهار معنی میکنند که در زمان قدیم به زبان شعر و اسطوره بیان میشد. هرچند نوروز بین آریاییان شرق ظهور کرده، عید همۀ خلقها و پروت همۀ فرزندان آدم است؛ ازهمینرو میتوان گفت نوروز در ردیف همگانیترین جشنهای مردمی در جهان است. از نظر علم ستارهشناسی فراگیر شدن عید نوروز تماماً روشن بود: اعتدال بهاری (برابر شدن شب و روز) که نوروز ما را حسن آغاز بخشیده است، در همهگونه سالشماریهای شمسی، از «تقویم مَیَه» گرفته تا تاریخ جلالی، مذکور است. دربارۀ علت فراگیر شدن نوروز نظرات گوناگونی وجود دارد. عید نوروز به قول خیام، جشنی برای بزرگداشت آفتاب بوده و آیینش این بوده است که «جهانیان (محض جهانیان، نه آریاییان یا ایرانیان) به جلال و تعظیم بر وی بنگرند. نگارنده در پایان چنین نتیجهگیری کرده است که نوروز برای ملتهای نیکاراده و باغیرت، روز اندوختن قوّت و قدرت روحانی و روانی است. نوروز درواقع همگانیترین جشن سال نو است و از این جهت هیچ عید دیگری نمیتواند با آن لاف برابری زند.
نوروز,جشن سال نو,آیین و فرهنگ
https://www.rudakijournal.ir/article_22585.html
https://www.rudakijournal.ir/article_22585_bea41e7376effa9dd13b7982eb0edf5f.pdf